Isnin, 11 Julai 2016

Blues Lepas Raya.

Malas betul bangun tidur pagi tadi. Enam hari cuti. Sekarang kena pergi kerja. Boring gila. Tapi demi menjalankam tanggungjawab kepada masyarakat serta visi kerajaan, saya gagahkan bangun juga. Lagi pula, saya orang Islam. Kena bangun juga sembahyang Subuh. Lainlah saya ni kuat tahan seksa neraka. Ibu jari kaki tersepak bucu tangga pun dah mengalir air mata.

Pagi itu sungguh tenang. Suhunya sangat sedap untuk tidur semula. Tapi saya tetap bangun perlahan lahan dari katil. Mata saya nampak tak nampak lagi. Saya capai tuala atas ampaian besi dan menuju pintu bilik. Sebelum kaki melangkah keluar, tanpa pandang ke kanan, jari telunjuk saya  memetik suis lampu ke bawah sementara pada masa yang sama jari hantu saya pula tepat memetik suis kipas ke atas. Sungguh selari dan tenang perbuatan saya. Setenang kicauan cengkerik di belakang rumah.

Keluar bilik, saya belok ke kanan menuju bilik air pula. Langkah saya begitu cemerlang. Derap kaki saya sungguh sempurna. Tidak begitu kuat sehingga mampu mengganggu tidur anak anak sedara saya, dan tidak pula terlalu berhati berhati macam orang was was lepas keluar tandas. Sedap sedap pijak kata orang.

Dalam lapan langkah menuju ke bilik air, “Pang!” Bunyi keluar dari tapak kaki saya.


Saya terpijak mercun bawang.

2 ulasan: