Khamis, 10 Julai 2014

Ucapan Ramadhan Pertama Yang Saya Dapat Secara Personal

2008, Petaling Jaya

Tak lama dulu, sebelum Facebook serta rakan rakan  mendapat tempat di hati masyarakat dan dosa fitnah berleluasa, orang saling menghulurkan ucapan menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS). Sebagai contoh, kawan saya pernah hantar khidmat pesanan ringkas mengucapkan selamat merdeka kepada saya. Saya pun tak paham entah apa tujuan dia hantar selamat merdeka. Lagi pula, kita sampai sekarang tak sudah sudah dibelenggu UMNO dan Astro.

Tahun 2008, mungkin tak banyak tahun lagi untuk menuju wawasan 2020, orang muda masing masing sudah memiliki henset sendiri. Masa tu, saya dah berlabuh ke Petaling Jaya untuk menimba ilmu. Kebetulan pula tak dan lama saya di situ, Ramadhan pun tiba. Jadi, saya menjangkakan henset monophonic saya berpusu pusu masuk khidmat pesanan ringkas sempena Ramadhan ini. Merdeka pun orang SMS, Ramadhan apatah lagi. 

Jadi, malam sebelum besok berpuasa, saya turut mengikut trend semasa pergi ke masjid nak pekena terawikh. Amboi, orang Petaling Jaya suka benar Terawikh, sampai ke belakang orang sembahyang. Macam biasa, sebelum scene terawikh masuk, kami ramai ramai layan isyak dulu. 

Kerana keperluan teknologi yang semakin meningkat, orang kemana mana pun bawak henset sekali. Saya pun tak terlepas daripada sumpahan teknologi tersebut. Entah, orang kata nanti senang kalu nak save nombor kalau tiba tiba terjumpa makwe. Tapi saya bawak henset buat main game ular je.

Sebab saya rock, saya masa tu pakai tshirt dan kain pelekat saja, tak ada poket nak letak gadjet. Pereka fesyen kita pulak sibuk dengan K-Pop, bukan nak pikir macam mana nak letak poket kat kain pelikat. Saya tak fikir letak henset celah pinggang selit dengan kain pelikat adalah satu keputusan yang sesuai. Nanti tak selesa pulak nak semayang nanti. Dari tak selesa itulah lahirnya tak khusyuk dan rasa nak marah  kat imam kalau baca surah panjang. Maka, saya punya henset tu sekali dengan dompet, saya letak dekat depan kaki bawah sikit dari tempat sujud. Jadinya, sambil saya semayang, saya boleh awasi henset dan dompet saya juga.

Tiba tiba rakaat kedua isyak, saya perasan henset saya bergetar dan nyala tanda ada khimat pesanan ringkas masuk. Kita boleh bezakan antara getar SMS atau getar ada orang telefon. Kalau getar tu panjang, itu tanda ada orang telefon. Kalau getar tu ringkas dan sekejap saja, itulah tanda ukur bagi saya mengandaikan yang getar itu adalah getaran SMS. "Fuuh.. Ini SMS pertama malam ni, ni!" Bisik saya dalam hati. Dalam hati, ustaz cakap semayang tak batal.

Selesai isyak, saya dapatkan henset saya dan terus 'unlock pad' dengan butang (*) untuk melihat gerangan siapakah yang menghantar SMS? Terkejut hati saya apabila tertera nama makwe yang menghantar SMS. Peh, tak sangka SMS Ramadhan pertama seumur hidup saya dihantar oleh seorang makwe. Makwe tu adalah kawan sekolah saya dulu, tapi saya tak rasa kami berkawan baik sangat. Takpelah, sekurang-kurangnya dia ni lawa juga.  Orang pertama pula tu yang ucapkan Ramadhan. Mak saya sendiri pun tak ucap Ramadhan. Entah semangat apa mendorongnya menghantar SMS kepada saya. Perasaan saya masa tu dah bercampur baur, patutkah saya gembira atau saya gembira sambil berdebar? Makwe lawa beb, makwe lawa!

Kerana menghormati Ramadhan, saya selesaikan dahulu terawikh saya sebelum saya fokus kepada SMS tadi. Tak manis kalau kita campur urusan akhirat dengan hal ehwal temeh macam tu. Habis terawikh, barulah saya bercadang untuk membalas SMS Ramadhan pertama tersebut. "Amboi, awalnya hantar sms. Tak pergi semayang terawikh ke?" Kalau tak silap saya, saya senyum lepas tekan 'send'.

Sekarang dah masuk tahun 2014. Enam tahun dah berlalu. Sampai ke hari ini, saya tak pernah dapat jawapan untuk soalan saya tu.

Hmm, begitulah kehidupan.


1 ulasan: