Ahad, 4 Mei 2014

Pengalaman Pertama Saya Menghadiri Demonstrasi Jalanan dan Waktu itu juga Turning Point Saya Sama Ada Terjebak atau Tidak Saya dalam Arena Percintaan.

(2011, Marang-Kuala Lumpur-Marang)

Saya punya pengalaman mula mula sekali into dalam industri demonstrasi jalanan ni ialah masa Bersih 2.0  tahun 2011. Itu jam Bersih 2.0 ni kaw jugak kena bahan dengan Buletin Utama dan berita RTM. Hari hari keluar iklan bajet rendah tunjuk orang ramai kejar polis dan cakap “Ini Bukan Budaya Kita”. Kalu saya jadi polis, kecik hati jugak tengok iklan polis kena kejar dengan orang ramai. Langsung tak menunjukkan polis ni ada kekuatan yang baik nak cegah jenayah.

Tak cukup dengan berita dan iklan bajet rendah, UMNO itu jam hantar jugak Ustaz Fathul Bari nak kondem Bersih dari perspektif agama pulak. Entah apa la UMNO jampi Ustaz Fathul Bari masa tu, sampai ehwal Bersih 2.0 sungguh sungguh dia kata haram. Padahal rasuah dan arak steady je tak ada orang berani nak sound. Sebab masa tu saya muda remaja, lagi kerajaan kata haram, lagi tu la saya rasa lagi bersemangat nak lawan kerajaan. Tak anak muda la tak lawan kerajaan. Semangat tak semangat, lepas satu ceramah, malam tu jugak saya bergerak dengan rakan rakan dari Terengganu menuju ke Kuala Lumpur dengan masing masing dalam kepala ada soalan, “Weh, kekgi kalau ada roadblock, kita nok jawab menda?”

Bersih masa tu, kerajaan bukan main lagi jaga tak nak kasi benda ni jadi. Sana sini ada roadblock. Polis bersepah. Macam nak pergi berarak pakaian beragam sambut Malidur Rasul pun ada dia punya ramai. Lagi steady, itu hari baju warna kuning tak boleh pakai. Saya pun tak tau entah kat mana la Menteri Kementerian Dalam Negeri simpan otak dia masa tu. Ada tu satu brader kena tangkap polis sebab pakai baju bola Malaysia. Bangang nak mampus. Nasib baik masa tu saya rock dengan tema pemakaian Black Sabbath. Pandangan saya pun tajam macam Ozzy. Mungkin sebab tu polis berani tak berani je nak dekat dengan saya. Jadi perjalanan saya turun ke Masjid Jamek dan makan karipap jadi lebih lancar.

Orang start berarak pukul 1 petang. Sebenarnya bukan orang nak start berarak sangat pun. Orang nak pergi pekena Zohor kat Masjid Jamek je padahal. Saya pun ada sekali nak pekena Zohor jugak. Tapi sebab masa tu agaknya kerajaan Malaysia rasa dia lagi power dari kerajaan Tuhan, kami semua dihalang untuk pergi solat. Kami pun berbalah la dengan FRU. Masa tu dalam kepala saya, “Peh, ni kalu aku mati ni lawan FRU. Aku mati dalam keadaan berlawan nak pergi semayang ni. Kalu kena gaya, Syahid jugak aku ni.” Amboi semangat tak semangat saya masa tu, kat depan sekali la saya berdiri. Black Sabbath pun Black Sabbath la, sapa tak nak kalu tiba tiba mati dalam Husnul Khatimah?

Berdebar tak payah nak cakap la masa tu. Cuba saudara saudari bayangkan, saudara saudari duduk barisan hadapan sekali. Dan depan barisan saudara saudari jarak tak sampai 50 meter, ada pulak satu barisan FRU dalam lima hingga enam orang yang tengah bersedia dengan kekuda dan pegang senapang mucung dia mengahala tegak ke barisan yang saudara saudari duduk tu. FRU pulak jenis ikut je apa polis yang tua sikit yang pegang hailer tu. Peh, tak berhenti saya teguk air liur. Lawan punya lawan, sampai la FRU tembak canister pemedih mata. Itu kali pertama saya tengok polis tembak pemedih mata depan saya. Kuat juga bunyi dia. Macam bunyi orang tembak tupai kat kampung saya.

Orang ramai lintang pukang lari. Saya pula tak tau entah apa nak kena buat. Nak ikut lari ke? Nak ambik canister tu baling semula ke polis ke? Sudahnya, saya tercegak saja. Maklumlah pengalaman pertama. Kita semua dulu pun masa mula mula masuk darjah satu, tak tau jugak nak buat apa. Bila saya tengok ada FRU dengan rakus berlari ke arah saya, barulah saya sedar yang saya kena lari dan saya pun lari dengan penuh berhemah takut terpijak orang yang rebah rebah lari lintang pukang tadi. Baru tadi fikir pasal syahid dan kematian, jadi tak manis la kalau saya pijak orang yang lemah.

Masa tu jugak saya tersedut asap gas pemedih mata. Astaghfirullahal’azim. Tuhan saja tau betapa seksanya masa tu. Ah, takde masa saya masa tu nak tolong orang yang rebah rebah. Bersalah tu ada jugak rasa bersalah. Tapi kalau saudara saudari sendiri pun separuh mati nak bernafas, saudara saudari boleh fikir lagi ke nak papah orang? Nak berlari sendiri sendiri pun se’eh masa tu. Apatah lagi nak berlari sambil papah orang. Sylvester Stallone yang Rambo tu pun entah tak daya kalau macam tu.


Sebab tak masuk lagi bab cinta ni, mungkin cerita ni akan bersambung. Bila, bila tu, saya pun tak tau. Kah Kah Kah.


4 ulasan:

  1. sumber inspirasi demo jalanan

    BalasPadam
  2. Jom nyanyi ckit.. Aq tau mung tau mcm ne nk nyanyi lg ni..
    Hidup.. Hidup..
    Hidup UMNO!
    UMNO hidup..
    Hidup UMNO..
    Yea..
    Sokong la BN!
    hihi..
    Bila buku "Drebar yang nak jadi tuhan" dekat dgn tong sampah, possibility nak kene buang dgn makcik daya bersih tu tinggi..

    BalasPadam