Ahad, 14 Februari 2010

Berkawan dengan remaja medikal

Hari ini merupakan hari kekasih, tetapi bila dialih ke bahasa England ia menjadi Valentine's Day ataupun dalam bahasa Melayunya Hari kepunyaan Valentine, entah apa masalahnya gua tak pasti. Gua harap Dewan Bahasa dan Pustaka cawangan England boleh mengambil serius isu ini dan tidak memperlekeh bahasa ibunda gua dan Hairuddin Omar. Hari ini jugak kebetulan hari Raya Cina. Makanya takde halangan sangat untuk gua memenuhi jemputan kenduri kahwin gua punya pensyarah yang bernama Nurul Hidayati. Cuma beberapa halangan masih menghantui gua seperti bangun lewat ataupun kekangan wang untuk gua membeli kereta BMW ataupun Mercedes ataupun setidak-tidaknya untuk gua memasang drebar.

Hal ini menyebabkan gua terpaksa memandu sendiri kereta gua punya kakak dengan sendiri bersama Firdaus dan Hazwan. Untuk 'kobek' kereta kakak gua ke arah yang lebih samseng tidak juga mampu untuk gua laksanakan atas masalah kekangan wang.

Gua bersama dua rakan menuju ke Jempol, tidak munasabah gua nak pergi Klang. Terang-terang alamat dalam surat jemputan tulis Jempol, Negeri Zaquan Adha. Tahun 2005 dulu, Jempol ni top jugak kat kampung gua. Masa tu, semua mekanik-mekanik Kampung gua sepeti Kaya, Ya, dengan Din pasang angan-angan nak pekena drag dekat Jempol. Tidak lupa juga mekanik berpendapatan kecil seperti Along dan Mat Sadat. Masing-masing dengan motor hendal kat fork letak kat bawah rumah. Seingat gua, Ya kaler motor dia warna hijau metalik. Hal ini menyebabkan motor ciptaannya paling hot di antara yang lain. Namun disebabkan masing-masing berprinsipkan 'Hangat-hangat najis ayam', lepas dua minggu pekena drag dekat Lembah Bidong, masing-masing sambung buat kerja macam biasa. Takde dah drag drag. Ceh, tak sempat lagi gua turun tengok kat Lembah Bidong, semua dah berhenti. Melayu sungguh remaja kampung gua. Kecuali Kaya dengan Din, dua orang ni dah tak sesuai pakai title remaja.

Berbalik kepada cerita kenduri, memandangkan gua tiba-tiba rasa malas, gua malas nak cerita pasal kek pengantin jatuh, makan cendol, ataupun karaoke lagu Ibu ibu bapa bapa nyanyian Wali Band. Gua cuma nak cerita bab balik. Sebab kereta gua tak penuh, lagi dua orang kenalan gua nak tumpang balik sekali. Si Lukman memang pernah sekali kelas ngan gua, dan gua tau beliau ni remaja medik. Si Syaher, walaupun tak pernah sekelas ngan gua, tapi dari segi gaya pemakain kaca mata dan sikat rambut belah tengah dengan jambang ala-ala Chuck Norris, nampak sangat beliau ni jugak dari kalangan remaja medikal.

Semakin lama, gua rasa semakin malas.Gua pendekkan.

Dalam sibuk-sibuk gua dengan Firdaus bercerita tentang Skorpion sambil lagu Rock you like a hurricane. Sekali sekala gua ikut pakcik Klaus Meine menyanyi. Tiba-tiba, gua dengar bunyi pelik dari belakang.

"Menda beza angiosperm dengan gymnosperm?"
"Dua-dua sexual, tapi angiosperm flowering.."

Peh, gila mereka punya medik. Dalam kereta tu.. Campur pulak dengan jalan Bukit Putus.

Amacam? lu orang ada nampak tak dua puluh tahun lagi, England akan dijajah Malaysia? Gua dah dapat bayang dah...

4 ulasan:

  1. x mungkin dijajah klo lu senang untuk bangun bile alarm berbunyi..

    BalasPadam
  2. kehkehkeh.
    lu pasang lagu scorpion, memang le..
    lagu professor klon tengok,
    hafal gua rasa diorang tuh.

    BalasPadam
  3. helo bro,blog fantasiabolasepak telah berpindah ke blog ni http://fantasifutbol.blogspot.com/ ,harap maklum terima kasih

    BalasPadam